Sunday, February 07, 2010

aku sudah jatuh cinta dengan ia....oh Pichia pastoris

hahaha tajuk bikin gempak sket biar orang nk baca post ni. actually pichia pastoris ni adalah sejenis yis yang akan aku gunakan untuk penyelidikan aku. yelah sekarang kene sayang yis ni sebab benda ni akan embantu aku tamatkan research aku yang aku rase semakin tertekan ni. yis ni adalah dari jenis methalotropic (correct me if im wrong)iaitu mengunakan methanol sebagai sumber karbon mereka. yis ini akan mengekpreskan protein yang akan aku gunakan untuk menamatkan pengajian aku. pengekpresan protein ini penting bagi meneruskan stage seterusnya dalam kajian aku untuk mengetahui struktur protein aku.

yelah menurut lecturer aku yang menjadi supervisor aku aritu ' kamu kene bagikan jiwa dan raga kamu untuk kajian kamu, klau nk kene bercakap ngn yis cakap la, klau kene belai yis kamu manjakan yis kamu kene la buat sebab benda2 ni sumer ade jiwa mereka'
maka sejak dari itu aku mula jatuh hati ngn pichia pastoris ni. sayang pichia kekeke.

3 comments:

~MisS KiMuRa~ said...

methylotrophic..huhu..
wahhh..kne bg spnh jiwa dn raga kt yeast tu ek?..gud..sape ek sprvisor zan?..dr.khairina ke?..

Shima Shim said...

huhuu..caiyok2..
gud luck keyh..
jg leklok pichia pastoris..:)

CikPiN said...

macam nama gadis-gadis daa~